Makassar! - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Van Dammetjes - WaarBenJij.nu Makassar! - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Van Dammetjes - WaarBenJij.nu

Makassar!

Blijf op de hoogte en volg Van

30 Juli 2019 | Indonesië, Makassar

Alweer hebben we een superdag achter de rug! Terwijl de kinderen nog sliepen (de nacht werd een piepklein beetje onderbroken tussen 04:00-05:30 door galmende gezangen vanuit (3?) moskeeën) zijn Fer en ik na ons ontbijt even naar buiten gelopen. Wat een rust op het Losariplein, waar het gisterenavond nog zo druk was met jongeren en entertainment (slangen enzo ;)). Hier kwamen we een (alweer) enthousiaste, goedlachse vrolijke gids tegen die ons graag wilde rondleiden door Makassar. Nadat de kids wakker en opgeknapt waren gingen we uiteindelijk met hem (en twee van zijn vrienden) met riksja’s op pad. Wat een ervaring! We gingen (gewoon met de fietsriksja tegen het verkeer in, langs auto’s en vrachtwagens, en scootertjes tussendoor) naar een traditionele markt, naar de lokale vismarkt (oeh wat een luchtje) en naar de haven, waar zakken sjalotjes met de hand overgedragen werden van de schepen naar de vrachtwagens. Absurd hoeveel aandacht we voortdurend krijgen. We zijn opnieuw met zo veel mensen op de foto geweest! Onze lengte en niet-Aziatische uiterlijk doen het goed. Omgekeerd doen wij hetzelfde: wij vinden het leuk om indrukken en lokale tradities vast te leggen, en de Indonesiërs vinden dat fantastisch. Ze staan graag en trots op de foto! Want hoe vaak we ook met ze op de foto gaan, iedereen is altijd beleefd en we worden altijd met twee woorden aangesproken. Met de Engels sprekende gidsen kunnen we vaak lachen en grappen maken :)
We sloten ons riksja-avontuur af bij Fort Rotterdam; waar de niet zo chique geschiedenis van Nederland nog tot uiting komt... ook nu werden we hartelijk welkom geheten! De mensen vonden het fijn dat we de geschiedenis wilden horen. Nu moe maar voldaan even uitrusten bij het hotel. Leonie zoekt eerst wat eten, want na laat opstaan (11:30) en geen rijst (willen) eten op de nuchtere maag; heeft ze dus nog niks gegeten vandaag! Vanavond zoeken we een restaurantje uit om te eten en daarna op tijd naar bed, is het plan!