Terug naar Nederland - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Van Dammetjes - WaarBenJij.nu Terug naar Nederland - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Van Dammetjes - WaarBenJij.nu

Terug naar Nederland

Blijf op de hoogte en volg Van

15 Augustus 2019 | Indonesië, Batavia

Nog een laatste duik in het zwembad... rustig opstarten en daarna koffers inpakken! We werden opgehaald door Johnly, onze vrolijke chauffeur van eergisteren. We zagen hoe Manado zich opmaakte voor het feest van Onafhankelijkheid (van de Japanners) dat morgen plaats vindt. Het wordt groots aangepakt! Jammer dat we het net missen. Door de straten zien we weer veel christelijke teksten voorbij komen. Achterop auto’s staat bv ‘Jesus loves me’, ‘hooked on Jesus’ etc.. In Manado staan veel grote kunstwerken zoals een huge Jezus beeld (die zagen we ook vanuit ons uitkijkpunt over de stad), een enorm grote kaars en grote biddende handen. Johnly vertelt dat in Manado 70% christen, 30% moslim en 10% mix (hindoe, boeddhistisch) is.
Fer vraagt wat de borden betekenen die we erg veel langs de kant van de weg zien staan:
‘PRO - never quit’ —> blijkt het een reclame te zijn om níet te stoppen met roken! Hoe is het mogelijk. Hier kosten 20 sigaretten 22.000 rph = ongeveer € 1,50. Een modaal maandsalaris is volgens Johnly rond de 3 mln rph = € 200,00. Dus als je elke dag sigaretten koopt, kost je dat nog best wel wat (behalve je gezondheid)!
Omdat het zo gezellig is eet Johnly nog met ons mee op het vliegveld. Daarna nemen we afscheid. Wat hebben we het goed gehad in Manado!
Tot onze verrassing heeft het vliegtuig van Batik Air ook videoschermpjes, dus de reis ging snel voorbij. Zagen we alsnog de vulkaan in Tomohon, vanuit de lucht ;)
Dan komen we in Jakarta aan. We gaan met de luchttrein naar de volgende terminal. Dat is niet zo gek als je je bedenkt dat hier 24 miljoen mensen wonen; dat zijn er meer dan in heel Nederland bij elkaar! Ik denk dat deze luchthaven wel een stukje groter is dan Schiphol. We belanden in een restaurantje waar ze superlekker eten serveren. Ik heb de ingrediënten van de salades gefotografeerd; die probeer ik thuis ook te maken. In mijn salade zit o.a. de edamameboon, misschien dat ze die bij de toko hebben.
Inmiddels hebben we ingecheckt voor onze vlucht naar Dubai. Sampai jumpa lagi X

• 15 Augustus 2019 - 14:09

Janine Pormes:

goeie reis!!! snel in Nederland afspreken, kunnen we foto's kijken!!

• 15 Augustus 2019 - 14:29

Gerda:

Nogmaals een hele goede terugreis!zin in om jullie verhalen te horen ook van de kinderen!

• 15 Augustus 2019 - 16:22

Silla:

Ah alweer terug naar huis... Goede reis en weer veilig terug met een koffer vol herinneringen!